Recenze: Drahokamy (trilogie) (2)

23. června 2017 v 21:08 | Mirimë (Karolína Kahounová)
Omlouvám se za rozdělení na 2 části. Bohužel, dovolený počet znaků na jeden článek je maximálně 40000...

POSTAVY - 7/10
Za ty chválím. Charaktery postav jsou v celé sérii moc hezky vykresleny a nepřišly mi celkově ani moc klišoidní. Jenže možná by to chtělo více povahových vlastností, kterými by oplývali hlavní hrdinové nebo postavy, které se v knize objevují častěji. Za tohle strhávám. Občas mi připadalo, jako by se autorka bála, že když postavě vymyslí více charakterových znaků, nezvládne je do příběhu moc dobře zakomponovat a postavy se budou chovat právě tak, "jak by se neměly". Jako by se bála ukousnout si větší kus. Já si myslím, že by to však zvládla.
Pak se tu také nabízí druhá, horší možnost, jak by to mohlo být: nemohla více povahových vlastností pro hlavnější postavy vymyslet a tak to nakonec nechala, jak to je.
Ale abych přešla ke konkrétním postavám: co mně na knize vadilo, bylo, že paní Gierová nedala Charlotte Montroserové více prostoru na to, aby si ji vůbec někdo oblíbil. Prostě jí nedala šanci. Tedy mně to alespoň tak připadalo. Nejlepší v sérii Diamanty byl Xemerius, který se sice objevuje až ve druhém díle, ale zase byl pro příběh hezkým "okořeněním" - přesto, že nebyl zrovna nejhlavnější a děj posouval kupředu pouze málokdy :D.

ORIGINALITA - 9/10
Za ni opravdu chválím. Někdo říká, že je cestování časem klišé. Já si ale myslím, že tady spíše jde o subjektivní zkušenost, já jsem totiž v životě ještě žádnou knihu o cestách časem nečetla :D. Pak se samozřejmě v Diamantech nachází spousty originálních věcí a námětů - ty tu však už asi nestačím vyjmenovat.

PŘEDVÍDATELNOST - 9,5/10
Že se v této sérii často špatně dá předpovědět děj, je asi jedním z jejích největších plusů - a to zvláště u třetího dílu Zelená jako smaragd. (I když některé věci mi byly jasné dost předem). Víc vám už neprozradím. Nechci spoilerovat.

PROPRACOVANOST - 9,5/10
Jak jsem už někde psala, je až neskutečné, jak autorka dokázala do třídílné série zakomponovat takovou spoustu informací a tajemných náznaků a přitom se v tom všem neztratit. Jako by (téměř) každá událost měla své opodstatnění. Vše do sebe hezky zapadalo, hlavně třetí díl mě v tomto ohledu nadchl.
A název tohoto předposledního bodu ukazuje pro mne jeden z největších kladů Diamantů. Série je propracována do každičkého detailu (i když jsem v ní nějaké nerovnosti našla) a právě to ji činí výjimečnou. Je docela složitá, takže kdybych knihy četla ve větších časových rozmezích a dávala si mezi nimi velké pauzy, začínala bych se v tom ztrácet. Třetí díl jsem četla asi půl roku po dočtení druhého, Modré jako safír, a obávala jsem se, že mi příběh už nebude dávat smysl, protože jsem si prostě a jednoduše některé maličkosti nezapamatovala XD. Když jsem ho však začínala číst, uvědomila jsem si, že se v ději orientuji dobře (jistě na to měl vliv způsob psaní paní Gierové, dokázal mi snadno oživit vzpomínky).
Celá série byla propracovaná naprosto suprově! (Některé drobnosti, které mně vadily, by se však našly XD…) Jen kdyby nebylo toho konce! Naprosto nedopracovaný konec, který byl náhle hrozně utnut, a nebyly v něm objasněny různé důležité informace. O některých důležitých událostech se ke konci třeba jen mluvilo - a já bych chtěla vědět, co se tam přesně stalo. Navíc by mě vážně zajímalo například, "co Strážci udělali, když se to dozvěděli" a spousty dalších otázek. Připadalo mi to, jako kdyby se jednoduše paní Gierová nechtěla s příběhem už dál patlat nebo jako kdyby jí vydržela lhůta, do které měla rukopis odevzdat. Možná už ale přesáhla počet napsaných stránek, který měla mít - možná byl text na nakladatele příliš dlouhý (němčina je navíc delší jazyk než čeština, v originálu má třetí díl, Zelená jako smaragd, téměř 500 stran). Nehodlám soudit...
Sice mě ten konec zklamal, ale vždyť to je jen pár stránek. Co je pár stránek v porovnání s počtem stránek celé této série Drahokamy?

LÁSKA - 6,5/10
Možná by se mohlo na první pohled, zvláště u prvního dílu, zdát, že je láskou přímo prosycen, není tomu tak. Ale podle mého zase nic originálního, takže dost strhávám.